leyazaini 4eva after

leyazaini 4eva after

leyazaini foreva after

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Thursday, January 23, 2014

a memoir .................

salam,

lama tak update blog... hmm....akhirnya entry kali ni berkisar tentang kehilangan....kehilangan nenda tercinta yang bersama denganku sedari aku berusia 45 hari sehingga tarikh keramat 23 Januari 2012... tarikh yang mana akhirnya aku harus menerima hakikat nenek yang dengan rela menggantikan tempat mak dan babah (yang terpaksa meninggalkan aku kerana tuntutan rezeki...) akhirnya di jemput kembali Ilahi... Allah..... tiada kata-kata yang dapat menggambarkan perasaan aku di atas sebuah kehilangan.... satu perpisahan yang  abadi.... kehilangan kasih dari dia yang membesarkan aku dari sebesar tapak tangan... yang mengasihi aku ... yang mengajar aku mengenali erti kehidupan... yang sering bercerita tentang sebuah cerita yang bernama kehidupan... yang setia di sampingku. aku membesar di bawah belaiannya... dibawah naungan kasihnya....


aku di asuh supaya jangan sekali-kali melalaikan agama... besar jasa nenek padaku... bukan hanya aku... tetapi pastinya pada cucu-cucu yang lain... melalui nenek kami dididik mengenal Allah.... masih berkumandang di telinga alunan ayat suci al quran yang menjadi santapan rohani setiap hari selepas maghrib. kami semua cucunya bukan hanya diajar mengenal Al Quran dan tajweed, setiap khamis nenek akan mengajar kami ttg tauhid, solat, sedikit sebanyak sirah. hmm... belajar mengaji dgn nenek mmg best! cepat pandai. tapi kena tahanlah...  nenek memang garang dan sangat tegas. semuanya untuk kebaikan kami.... aku jer yg jarang kena rotan or kena marah dengan nenek. my other siblings n couz selalu bengang. selalu dengar dey ol panggil aku "cucu kanan nenek"... hahaha....




bila aku perkenalkan incik hubby pada nenek..... jelas dia merestui hubungan kami. dan dia adalah orang yg paling seronok pada hari kami disatukan. syukur... incik hubby memahami bonding di antara aku dan nenek...dia sendiri menjadi rapat dengan nenek n begitu juga dua putera kami walau harief gemar mengacau nenek. in fact sebahagian dari rutin harian 2H  setiap kali kami ke rumah mak ialah mengekor incik hubby yang suka sangat berborak a.k.a sambil menyakat nenek. dan pastinya aku sangat bersyukur kerana incik hubby sangat memahami kedukaan aku atas pemergian nenek.

kini genap 2 tahun nenek kembali kepada Allah Yang Maha Agung. setiap kali rindu datang menyapa, setiap kali itu juga kenangan bersama nenek akan bermain di kotak ingatan...dan setiap pengalaman berharga yang aku kutip sepanjang bersama dengan nenek akan aku sampaikan pada anak cucuku. Sungguh segala memori indah sepanjang aku mengenali nenek sentiasa di minda dan akan terus subur sehingga saat aku pergi menyusulnya nanti...





Ya Allah aku mohon padaMu dengan sebesar-besar permohonan. Kau ampunkanlah segala dosa nenekku Ya Allah. kau jauhkanlah dia dari azab kubur dan api nerakaMu... Ya Allah kau kasihilah dia seperti mana dia mengasihiku, Kau rahmatilah dia Ya Allah... dan kau jadikanlah pembaringannya yang abadi ini sebagai salah satu taman dari syurgaMu....... amin ya Rabb.....







No comments: